Kyungwoo Chun · Resonancia - Casal Solleric
Kyungwoo Chun · Resonancia

“Els dies transcendentals de la vida tenen una lluminositat més intensa que els ordinaris.”
Stefan Zweig
Kyungwoo Chun (Seül, 1969), reconegut mundialment com el “fotògraf de l’ànima”, ha promogut des del començament de la seva carrera la idea que la fotografia i la performance són manifestacions visibles de l’invisible. En aquesta ocasió, el fotògraf i artista conceptual Chun presenta cinc projectes on la participació activa del públic esdevé el focus central de l’exposició, i ens permet no només observar, sinó també experimentar i reflexionar profundament sobre el nostre entorn i la nostra relació amb aquest.
Els projectes presentats aborden temàtiques universals que ressonen íntimament en cada espectador. Exploren com prendre consciència del nostre amor per la natura és clau per a la seva preservació (Resonance, 2023); la relativitat del temps, descoberta a través de l’acció més bàsica i essencial: respirar (17 Moments, 2012); la capacitat de perdonar-nos demanant perdó (The Table of Apology, 2018/2025); i com un exercici d’empatia, posant-nos al lloc de l’altre, ens ajuda a construir un món i unes relacions personals més harmòniques (Songs without Lyrics I, 2021/2025).
Finalment, la nova performance i instal·lació The Void and Voices, 2025 és una peça dedicada als habitants de Mallorca, on els records de moments feliços es transformen en llum i ens guien cap a una consciència del “jo” que ens permet comprendre millor el nostre entorn i apreciar les relacions humanes directes.
A través d’aquestes obres participatives, Chun ens allunya de la superficialitat que caracteritza la societat actual, transportant-nos a un estat de reflexió on l’empatia i la introspecció esdevenen protagonistes. Aquestes accions, senzilles però reveladores, exemplifiquen l’art transcendental en la seva expressió més pura. L’artista ens guia subtilment a través de l’espai i ens concedeix el temps necessari per a trobar significat en cada acció que realitzam.
Aquesta experiència participativa obre la ment cap a un espai liminal, on els llindars de cada sentit convergeixen, convidant-nos a abandonar la lògica i abraçar la percepció. L’art de Kyungwoo Chun no és un art que busca simplement ser entès; és un art que busca ser sentit.
1. RESONANCE, 2023
Archival pigment print, dimensions variables
Resonance és una sèrie de fotografies basades en performances en què participen infants. A diferència dels de les ciutats, els nins de la província de Goa, al sud-oest de l’Índia, viuen a prop de la natura a selves tropicals i gaudeixen cantant junts. L’artista va demanar als nins de Goa que triassin i practicassin una cançó que volguessin cantar per a les plantes i els boscs. Després que cada participant practicàs, el procés de temps i moviment que varen experimentar cantant als objectes de la natura davant ells es va acumular en una sola fotografia.
2. 17 MOMENTS, 2012
Vídeo de 2 canals, so
Aquesta obra està basada en una performance amb disset ballarins contemporanis que practiquen una respiració perfectament unificada com a part de la seva formació quotidiana. Es va demanar als ballarins que aguantassin la respiració tant de temps com poguessin i després l’exhalassin.
La qüestió subjacent i el significat no definit de “moment” depèn, per a l’artista, de la durada individual d’una respiració i de la resta de la vida d’una persona.
Aquest acte simple consisteix en moltes peces individuals de vida i mort, com a moments únics i irrepetibles.
3. LA TAULA DEL PERDÓ, 2018/2025
Performance amb instal·lació
Aquesta obra consisteix en un petit espai de participació i una gran taula coberta de mirall. Als visitants que volen participar en l’obra se’ls indica que s’asseguin al compartiment i escriguin paraules de disculpa que mai hagin dit. El paper amb la disculpa es trenca en trossos irreconeixibles i s’apila damunt la gran taula de mirall a l’àrea d’exhibició.
4. CANÇONS SENSE LLETRES I, 2021/2025
Performance i instal·lació
Aquesta performance i instal·lació sonora, creada amb la participació dels visitants de l’exposició, va començar amb les condicions físiques de persones que tenen el seu propi so interior, però es comuniquen en un llenguatge diferent del de les seves veus. Les setze persones amb discapacitats auditives i de parla que varen participar en el projecte varen crear una imatge sonora (partitura) per a les seves pròpies cançons, imaginant el volum i el to del so de campanes amb sis formes i sons diferents. Aquestes partitures, produïdes amb les veus dels seus cors, són improvisades pels visitants a l’espai instal·lat a la sala d’exposicions.
Aquesta obra va ser creada en col·laboració amb el Centre Municipal de Benestar per a Persones Sordes de Seodaemun.
5. EL BUIT I LES VEUS, 2025
Performance i instal·lació
100 persones de diversos orígens a Mallorca varen ser convidades a participar en la performance i se’ls va demanar que compartissin records feliços d’un àpat que volguessin conservar per sempre. Totes les veus gravades recollides varen ser convertides en senyals de llum, i la instal·lació mostra la llum amb els seus records parpellejant com si els estiguessin explicant a altres persones.
Les llums es projecten sobre 100 ceràmiques tradicionals de terracota mallorquina per a aliments, que duen inscrits els noms dels participants.
Aquesta obra està basada en els records de l’artista sobre aquesta illa i està dedicada als habitants de Mallorca.
ACTIVITAS:
Visita combinada a l’exposició Stuck d’Ángela de la Cruz i Resonancia de Kyungwoo Chun
1 de febrer a les 11 h
Visita combinada a l’exposició Stuck d’Ángela de la Cruz i Resonancia de Kyungwoo Chun
20 de febrer a les 18 h
Des del 20 / de gener / 2025fins el 13 / de març / 2025
Aljub / Casal Solleric
Documents
Data darrera modificació: 13 de febrer de 2025